Tuesday, April 6, 2010

corat-coret sebelum, semasa dan selepas BTN (6)

28-03-2010

hari nie saya bangun lagi lewat dari hari semalam..... terlalu letih barangkali..... walhal saya bukan buat aktiviti berat pun.... takat senamrobik....kawad..... tu aje.... sebenarnya ada latihan fizikal yg agak lasak....... larian sejauh 2 km ...... langsung saya tak buat..... ada latihan tarian poco-poco...... haram saya nak buat....... dengan alasan- saya takut saya termengandung... tak elok untuk janin....... hehehehe.....

apepun BTN dah lepas...... :)...
dan moga-moga alasan saya itu akan diperkenankanNya.....

malam ni malam terakhir kami tidoo di kem..... masing-masing dengan wajah ceria..... mungkin kerana malam esok kami semua akan tidoo di rumah semula.....

malam ni juga akan ada petandingan nyanyian lagu patriotik... kumpulan saya dapat lagu 'Fikirkan boleh'..... langsung tak buat ape pun persediaan ..... hanya sikit-sikit latihan men'yumbang'kan lagu..... group lain saya tengok memang happening.... siap pesan kat pakcik Indon jaga kantin tolong beli bendera..... beli reben.... almaklumlah... kami kan dibekukan di kem, tak leh cha-alip-bot tanpa alasan kukuh.... even ade sorang peserta kem, mak dia masuk hospital pun, fasi tak bagi melawat lama2..... mujurlah mak dia tak ape2.....

LDK berjalan seperti biasa..... pengakhirannya dapat saya konklusikan bahawa : hargailah sebuah negara yang bernama Malaysia ..... sejarah membuktikan bukan senang tuk kita mencapai sebuah kemerdekaan setelah dijajah selama 446 tahun..... dan bukan mudah kita mencapai persefahaman dalam kontrak sosial.......
dan sekarang...... makin ramai pula yang cuba
memporak-perandakan keamanan negara.... pelbagai anasir luar dan dalam......sedang menanti peluang menghancurkan negara ini tanpa kita sedari.......

saya terkesan melihat filem 'Hati Malaya' yang ditayangkan selama 3 hari berturut2..... dalam segmen yang berbeza..... baru saya tau hakikat sejarah malaysia..... yang selama ini hanya saya baca melalui buku teks sejarah sekolah........ banyak yang saya jahil tentang sejarah tanahair kita.......

.....
malamnya, kami kumpulan yang terakhir yang membuat persembahan.... ahh! memang sumbang segala lirik lagunya.... tidak sekata dan senada...sedangkan kumpulan lain, siap ada lakonan, sajak, syair dan sebagainya..... dengan helaian kain batik dan pelikat..... laungan keramat merdeka..... bendera yang dikibarkan..... alat muzik dari botol mineral yang menggamatkan suasana.... begitu mengujakan.... tahniah kumpulan 3 dipilih sebagai juara......

malam ni aktiviti habis agak lewat daripada biasa.... 12.30 mlm.... tak dapat call nabihah dan ayah.. kedua-duanya pasti sudah tidoo keletihan menghabiskan masa seharian.....

.....
hari ni ayah bawa nabihah ke JJ Setiawangsa... nabihah suka bermain di sana..... ada indoor playground...... sehingga nabihah keletihan akhirnya... lantas tertido dlm kereta.... ayah pusing-pusing lagi di taman perumahan.... biar nabihah nyenyak lenanya.... usah diganggu mimpi indah.... kata ayah, dekat setengah jam meronda-ronda.... mahu nabihah tidoo selesa.....sehingga terbangun dengan sendirinya.....

hari ni nabihah dah ceria..... mau makan dan minum seperti biasa..... saya tak lepas peluang bersms dan bervideo call dengan ayah nabihah... bertanyakan perihal puteri tersayang..... doa saya moga segalanya dipermudah Allah...... mahu nabihah selesa walau tanpa saya...... mahu nabihah gembira walau bersama ayahnya......

sepanjang ketiadaan saya, saya paling risaukan kalau nabihah demam..... tentu dia hanya mencari-cari saya.......mahu berdampingan dan berpelukan dengan saya.... dan mau minum hanya susu saya.....alhamdulillah, Allah pelihara nabihah saya... sesungguhnya DIA sebaik-baik penjaga......

ingatan saya tak pernah putus pada nabihah dan ayahnya.... pada rumah kecil kami di Segambut sana..... terlalu jauh ditinggalkan...... terlalu berat rindu ini ditanggung.....

....
masuk ke bilik.... saya cuba lelapkan mata... tetapi tak dapat.... mungkin memikirkan exam esok hari yang akan bermula jam 8.30 pagi.....tak banyak sangat preparation dapat dibuat... masa di sini pula terlalu singkat... aktiviti juga padat......membataskan masa kami untuk study.....apepun tawakal sajalah.... dan berdoa....moga cukup bekalan yang diperoleh semasa LDK tempohari......
moga lulus di kemudian hari.....

tak sabar menunggu hari esok...... hari terakhir di kem ini.....

nabihah, mama akan pulang!

No comments:

Post a Comment