Tuesday, April 6, 2010

corat-coret sebelum, semasa dan selepas BTN (5)

27-03-2010

hari ni hari ketiga saya di kem.... bangun pagi sedikit lewat...... dan akhirnya berebut-rebut mandi di kolah.......

malam tadi, puas saya berguling2 melelapkan mata.... tak mahu juga lena.... kejap ke kanan... kemudian ke kiri.... cuba bermacam posisi.... gagal jua pejamkan mata.....aduhai!

hakikatnya.. macam-macam yang saya pikirkan..... terkenangkan nabihah..... teringatkan ayah nabihah..... terbayangkan suasana di rumah..... sungguh!.... saya rindu benar pada mereka.....walaupun cuba berlagak biasa.... saya tak mampu menipu diri.... hati saya tak kuat bila berjauhan dengan mereka yang tersayang...... segalanya jadi lumpuh!!

hari ni hari pertama LDK.... dengan fasi yang telah lanjut usianya melebihi 60 tahun.... sementelah pesara guru..... group kami lah yang paling under dog..... tak segempak dan semeriah group yang lain.......
melalui semua aktiviti berkumpulan dgn fasi yang jauh benar jarak usianya dengan kami.....amat membosankan.....

kata Shafiq, our fasi is from old school..... pemikiran dan penghayatannya banyak bercanggah dari kami....... lantas, kami tak berapa paham apa yang cuba disampaikan..... tak berapa paham soalan yang dilontarkan...... dan kebanyakan dari celotehnya..... seakan-akan kami menghadiri kursus khemah ibadah berbanding kursus bina negara...... :)


namun, penghayatan dan pemahaman sejarahnya amat baik dan cemerlang.... mengalahkan kami generasi muda yang belajar sejarah .....
yalah, zmn jepun dan komunis, peristiwa 13 Mei. segalanya tip top di hujung jari fasi..... kagum! kagum!

.....

hari ni 2 kali buat video call dgn nabihah..... cukup gembira tatkala dia memanggil saya ....mama... dan melemparkan flying kiss dari rumah...... ayah kata nabihah dah mula berhenti mogok.....nak tak nak terpaksa jua minum air bila kehausan.... makan juga boleh tahan.... cuma menjelang malam dan saat melelapkan mata..... dia akan tercari-cari mamanya..... merengek-rengek sehingga tertido sendiri......

hari ni ayah bawa nabihah swimming dengan cousin-cousin dia..... mama tau anak mama memang seronok kalau dapat jumpa air...... main sampai kecut-kecut jari jemari.......

....

sepanjang hari di kem, saya purposely kurangkan minum air.... sampai kering tekak..... perit dan kehausan.... dengan alasan - untuk kurangkan bengkak B.... bila kurang minum air, akan kuranglah susu badan..... itu teori yang saya guna pakai...... alhamdulillah, B dah kurang membengkak walaupun terasa penuh......

tipulah kalau saya katakan saya gembira berada di kem ini...... tiap saat saya hanya mengira detik...... cepatlah hari-hari berlalu.....

sungguh tak sabar menunggu tarikh 29 Mei......

2 comments:

  1. ada kemusykilan sikit ni. bukan masa btn diorang akan amik henpon kita ke? cmne leh lepas ni.kak ikin wat magik ek?

    ReplyDelete
  2. ct-

    actually, handpon hanya dilarang semasa berada dlm dewan ceramah, surau dan sesi LDK sahaja....

    lain dari tu, sebagai teman setia akak......pengubat rindu jugak.....

    tak dapat dibayangkan kalu handpon dilarang diguna pakai.....kiamat rasanya....

    ReplyDelete