Thursday, October 15, 2009

Bisik-bisik - Masalah!

kata mak, selagi kita hidup, selagi tu lah tak dapat lari dari masalah.... errr.... dah mati pun berkemungkinan bermasalah jugak ke mak! nauzubillahi min zalik
kata suami pulak, selagi kita berada di lingkungan masyarakat, selagi tulah hidup kita terdedah dengan masalah... pendek kata.... kalau hidup sorang-sorang pun bermasalah, apatah lagi hidup bermasyarakat!
sape yang tak penah ada masalah? setakat aku hidup 28 tahun, belum penah jumpa orang yang penah kata hidupnya bebas masalah... dunia apa agaknya yang dia duduk tanpa masalah ek? ajak laa aku join sama!
baik masalah kecik mau pun besar, semuanya bernama masalah...
boleh ke kita lari dari masalah? kadang-kala bukan kita yang sengala mencari masalah....
tapi masalah datang juga tanpa diduga....tanpa dipinta....walaupun hakikatnya kita tak suka!
mendengar cerita rakan-rakan yang bermasalah [i dont mean to hurt u frens]
aku bersyukur kerana hidupku setakat hari ini tidaklah memberikan masalah besar,
sikit-sikit tu adalah...adat hidup manusia!
cuma kadangkala aku merasa cukup kagum dengan semangat kawan-kawan yang berani, tabah dan berusaha pelbagai cara demi mengatasi masalah yang ada!
ada masanya masalah mereka cukup berat aku rasakan....
tak pernah terlintas di fikiran
tak penah terbayang walau sesaat
kalau aku di tempat mereka pun belum tentu menjadi sekuat dan setabah itu.
buat kawan-kawan,
jangan lari dari masalah, berani berdepan dengan kenyataan, sediakan segala perancangan, mental dan fizikal, tiada yang mustahil untuk diselesaikan, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan! mudah-mudahan Allah permudahkan segala urusan...

No comments:

Post a Comment