Monday, July 6, 2009

teringin ? terliur ?

hujung minggu baru ni, aku n famili berserta abg longku dan anaknya pulang ke kampung.
inilah rumah peninggalan arwah ayah.
kampungku diberi nama Kg Baru Nyalas, penah dengar ke? aku tak heran andainya mendengar jawapan 'tak penah' tapi aku akan jadi lebih heran andai orang akan menjawab 'taula kg tu!' hehehe. i
ni kerana kampungku agak terpencil dari pekan, jarak dari rumahku ke Pekan Jasin atau Tangkak, Johor lebih kurang setengah jam perjalanan dengan kenderaan, kalau jalan kaki atau naik beskal, aku tak try lagi laa. jaraknya dengan Negeri 9 hanya 20 minit. so kampungku ini adalah tanda penyatuan 3 negeri, Melaka, Neg.9 dan Johor.
kenapa kami balik kampung?
kerana melaka kini sedang dilanda dengan musim buah-buahan yang terlalu banyak dan tak terhabis pun untuk mengutip hasilnya.
paling syok bila masa nak mengutip hasilnya
meriah sangat-sangat

si nabihah comel dengan basikal cousin dia, di bawah pokok bonsai kertas.
masa ni ayah dia sibuk kutip durian so terpaksalah mama temankan main basikal

ni pokok durian yang datangnya dari belanda.
wonders camana pokok ni boleh dapat nama durian belanda ni,
orang belanda ada jajah Melaka ke zaman dulu-dulu?
seingat aku, Portugis, Inggeris, Jepun, Komunis aje yang jajah
nampaknya kena bukak buku sejarah melayu lah pulak.

apepun buah ni sedap dimakan begitu saja ataupun dibuat jus segar, tambah ais, puhh ! terangkat punyalah


ni buah cempedak kat belakang rumah nenek
tapi selalunya buah dia busuk sebab tak berbalut.
aku tak berapa rajin bab balut buah ni,
pulak tu, pokok ni tinggi
tak berapa sampai untuk aku capai! hehehe
so aku snap je lah buat tatapan mata aku bila rindu kat buah cempedak goreng nanti

ni pokok longan kesayangan mak kat belakang rumah kitorang
buahnya memang besar dan teramat manis
qualitynya bolehlah disamakan dengan longan import dari Thailand
sapa nak rasa, boleh datang rumah 2-3 bulan lagi
sebabnya buah tu belum masak lagi


hah! kenal ke bunga aneh ni?
buat pertama kalinya aku melihat bunga buah naga di depan mata aku
putih bersih dan banyak kelopak
indahnya ciptaan Tuhan di atas muka bumi ni
insaf aku



hah! ni mesti semua orang tahu
pokok rambutan merah. sebelah kanan rumah aku
mak kata ni rambutan anak sekolah
aku pelik camana rambutan tu boleh dapat cama cenggitu
kenapa tak bagi nama rambutan anak U, takpun paling koman rambutan anak Politeknik
tinggi lah sikit darjatnya! hehehe
tapi rasanya memang manis cam gula batu

ini iyelah kebun/dusun durian mak aku.
keluasannya hampir 1 ekar
di kawasan lembah bukit
ada sebatang anak sungai merentasi kebun tersebut.
airnya cetek dan jernih, dulu ada anak ikan, sekarang, anak katak je ada

kebun ni banyak pokok buah, antaranya durian, duku, langsat, ciku, cempedak, rambutan
kebetulan, semuanya sedang berbuah tetapi masih belum masak.
mak kata, pokok-pokok buah kat kebun ni usianya melebihi usia aku
asalnya kebun getah arwah atuk
lepas tu jadik kebun koko
lepas tu jadi kebun buah-buahan
sebab tulah usia kebun ni tua dari aku lagi
that's why lah aku tak sampai bila nak balut or petik buah tanpa tangga!

raja buah!
ni kutipan hari Sabtu@ 04-07-09
bila dihitung dalam 20 bijik jugaklah kami dapat kumpul


my habib dalam rangka lawatan ke pokok langsat
selepas melawat sekitar pokok durian
ade nyamuk ke bang
tak pun kerengga?
tapi buah yang dapat dikait tak sampaipun 50 bijik
sebabnya buah-buah tu jatuh ke tanah dan pecah berderai

nilah antara koleksi durian yang dapat kami tawan pada hari Sabtu tempohari.
gambar ni jauh sebab aku di berada seberang anak sungai yang aku tunjuk tadi tu
malas nak p seberang sana kat tempat my habib

carik bang carik!
suamiku memang excited bila tibanya musim durian
dia paling suka kutip durian dan kemudian kopek durian
tapi makan durian, dia tak suka!
apa daa
aku jugaklah yang kena makan!

ni di antara pokok durian yang sedang bergaya dengan buah-buahnya.
tunggulah kau buah!

hari ahad, kami tak dapat menjejak durian dengan jayanya kerana pepagi selepas subuh hujan telah turun dengan lebatnya.
terbantut hasrat nak carik awal pagi
last-last suamiku pergi jua sambil memegang bakul buah di tangan kanan
dan payung di tangan kiri.

durian? kenapa dinamakan sebagai raja buah!
kerana dia berduri, menyebabkan nabihah takut dan lari
kerana dia berbau
sampai aku pening kepala bila masuk kereta
kerana rasanya sedap
sampai boleh buat orang demam

nak join tahun depan?
sape nak ikut aku balik kampung musim buah sila booking awal

3 comments:

  1. besh lor kg dier..macam2 buah ader..ish3..sempat tak kalo kite nak book tuk taun depan..hehe

    ReplyDelete
  2. wah, banyaknya pokok buah.. eh, tahun ni punye tempahan dah betul2 full ke?

    ReplyDelete
  3. ummisofea : utk taun depan, dh bleh booking tapi kena isi borang dulu ek! booking online blom bleh diterima hehehe

    mahyudin : taun ni dah full house laa, tn megistret. takpe2, nanti kita anta form utk taun depan.

    ReplyDelete