Friday, July 17, 2009

naik angin di pagi hari

pagi ini aku agak lewat bersiap, kerana melayan nabihah yang demam sejak malam tadi, merengek-rengek tak selesa, tidonya pun tak berapa lena, kesian anak mama. so bila sibuk melayan anak, menyiapkan baju kerja ayah dan baju mama, juga baju nabihah untuk ke nursery, kami keluar dari rumah agak lewat dari biasa.



sebaik keluar dari simpang rumah, jalan yang biasa kami lalui, dari jauh kami lihat banyak kete yang sedang q untuk keluar ke jalan utama. lalu suamiku mengambil jalan short cut, membelok ke kiri dan ke kanan, kanan balik sehingga lah kereta kami menghampiri satu simpang, tetiba ada sebuah kereta kancil berwarna putih keluar dengan lajunya tanpa memberi signal untuk membelok masuk. suamiku sempat membrek dan mula membebel, ish kancil ni lajunya, dah lah tak berhenti di simpang. saat itu kereta kancil berwarna putih itu sedang mendahului kereta kami. sehinggalah tiba di sebuah simpang 3, untuk masuk ke main road, kereta kancil berkenaan mengambil jalan ke tengah, seakan-akan untuk membelok ke kanan, dan kereta kami pula menghimpit lorong belah kiri,

ketika jalan lengang, suami membelok ke kini, tetapi tiba-tiba bunyi hon kuat di sebelah kanan kami, rupa-rupanya kereta kancil tadi pun nak membelok ke kiri, hampir bertembong kedua kereta. suamiku apa lagi, naik angin lah, duduk lane belah kanan tapi terus mencucuk-cucuk lane sebelah kiri. kemudian, suamiku beri laluan pada kereta tadi untuk berlalu, tapi yang buat kami hilang sabar, kereta kancil berkenaan mula bergerak dan meluncur perlahan-lahan, terhenjut-henjut, sehingga menyebabkan kereta kami bergerak amat perlahan. jarak kancil tersebut dengan kereta di depannya juga telah jauh ditinggalkan. nampak sangat kancil itu sengaja berbuat sedemikian.




akhirnya kereta kami terhenti disebabkan traffic light menjadi merah. suamiku mula hilang sabar, dia pun membuka pintu dan keluar, tapi tidak berganjak dari pintu kereta kami, aku dah gabra, suamiku jarang yang amat naik angin, tapi kali ini aku tau kesabarannya diuji. pemandu kancil yang berada di depan menurunkan cermin tingkap keretanya. suamiku pun menjerit,'kau ape hal!' aku tak berapa dengar jawapan dari pemandu kancil itu, maklumlah di tengah jalan, di tengah kesibukan kederaan lalu lalang, dan radio pun terpasang, membataskan aku untuk mencurik dengar 'pergaduhan' mulut di antara mereka.




tapi apa yang aku dengar, suami berkata 'kau yang mula dulu, keluar simpang tak bagi signal, pastu amik lane kanan untuk masuk kiri, hon-hon, kau yang mula dulu.' pemandu tu ada membalas, tapi seperti ku kata tadi, aku tak dengar butir bicaranya. babaknya menunjukkan bahawa 'komunikasi berkesan' gagal disampaikan kepada pendengar macam aku, hehehe kemudian suamiku berkata lagi 'kalau lah aku jumpa kau kat court, siaplah...' terus suamiku masuk ke dalam kereta dan meneruskan pemanduan. kereta kancil itu membelok ke kanan, kereta kami menurut, suami masih membebel 'berlagak! baru pakai kancil nak berlagak, tu kalau pakai lori ntah camana la gayanya, tu yang buat ramai orang mati tuh...'konklusinya. aduh suamiku fikirannya sampai ke situ pulak! aku menyuruh suami bersabar dan banyak selawat dan istighfar.




secara kebetulan kereta kancil itu dan kereta kami memasuki kawasan perumahan yang sama, kemudian kereta itu membelok ke kiri dan menuju ke kawasan kedai berdekatan, dan kami terus menuju ke nursery nabihah, dua lorong memisahkan kereta kami dengan deretan kedai berkenaan. selesai urusan penghantaran nabihah, suami kata' jom kita kejar kereta tadi' aku pun berkata ' tak payah lah bang, biar jelah, kalau kita layan orang macam tu, kita pun sama macam dia jugak, biarlah.' aku pun cepat-cepat tengok jam, kita pun dah lambat ni' aku menggesa suami agar dilupakan niatnya itu. dan kami terus berlalui meninggalkan kedai, di mana kereta kancil tadi singgah. dari jauh aku nampak kancil putih itu tapi aku diamkan aje. biarlah, nanti Allah akan balas jua, bisik hati ku.



eee aku plak yang geram dan sakit hati!





p/s: buatmu pemandu kancil putih, yang plat nombornya aku tak sempat catat, kita mungkin bertemu lagi, kerana rumah kita tidaklah jauh mana, boleh bertemu di simpang jalan mahupun di pasar malam. tak pun kita mungkin pernah berselisih bahu sebelum ini, aku aje yang x perasan/kenal.
dan satu kesilapan besarlah bagi kau kerana nak 'carik gaduh' dengan pegawai undang-undang. nasib baik aku tak catat nombor plat kereka kau kancil,
kalau tak aku suruh JPJ gantung kau punya lesen hahaha
tak pun aku suruh polis reman kau dalam lokap hahaha
takpun aku suruh DBKL sita kereta kau kalau bila salah tempat parking hahaha
ataupun aku suruh bank tarik kereta kau sebab hutang tak abis bayar hahaha
koman-koman, malam ni aku datang pancitkan tayar kancil kau hahaha

4 comments:

  1. heheheh, sabar syikin...mmg rmai jenis driver yg gtu, sengaja carik gaduh. Lagi2 kalu lady driver yg pandu kereta. Sy je nk cucuk2.

    ReplyDelete
  2. Eh makcik oi,klu dh x bayar hutang bank confirm la keta kena tarik. Xde kena mengena dgn "cari gaduh" dgn pegawai undang2 tu.

    ReplyDelete
  3. awin: hehehe, nasib baik bkn kita yg drive, kalu tak, ntah apa lah nasib kancil tuh! maklumlah pompuan ni emo sikit! heheh

    syahrul : ooo ye ker! takat ni pakcik x penah lagik x bayar hutang bank, pasal tulah kete makcik tak penah kena tarik! heheh

    ReplyDelete
  4. sabar.
    biasalah tu. kancil~
    jiwa besar.

    :D

    ReplyDelete