Monday, August 16, 2010

Kisah Saya & Ramadhan

Alhamdulillah, Ramadhan telah seminggu berlalu... cepat benar masa berjalan kan.....


seminggu menjalani ibadah puasa ini.... saya cukup puas hati sebab tak teringin lagi beli belah makanan di bazar ramadhan.....belum berhajat untuk singgah mencuci mata..... walaupun bazar ramadhan hanya di belakang rumah saya.........setakat hari ini laaa...... :) ramadhan panjang lagi...... huhuuu..... walaupun kadang kala kecur air liur teringatkan murtabak daging.... roti john....popia.... tepung pelita..... air cendol..... air tebu..... nasi tomato..... nasi kerabu..... fuhhh mengoyang iman kan!!


seminggu ini jugak usai pulang keje...... saya akan bersilat di dapur menyediakan hidangan berbuka..... walaupun hanya ala kadar untuk dijamu 3 orang....


sekadar berkongsi menu saya sekeluarga setakat semalam..... sebenarnya..... sungguh pening bila nak fikirkan menu berbuka.....takut tak mencapai standard lidah dan perut suami dan anak tersayang..... huhuuu... bukan ape, saya kalau tengok hubby dan nabihah makan bertambah 2-3 pinggan nasinya..... otomatik rasa gembira dan berkobar-kobar nak memasak lagi..... tapi kalau tak menepati selera suami... aduhai.... lemah dibuatnya..... hari ni dah pening nak masak ape petang karang.... heheee


menu iftar?

1 Ramadhan : berbuka dengan nasi minyak, rendang ayam, acar buah [orang bagi] dan popodum.....semua buat sendiri ikut buku resepi....

2 Ramadhan : nasi putih, ikan keli berlada dan sup sayur campur....termasuk kuih cek molek homemade tau.... :)

3 Ramadhan : nasi putih, ikan merah kukus halia, sayur campur goreng dan ikan masin goreng.....

4 Ramadhan : nasi putih, daging masak kicap, sayur salad, ikan masin goreng..... simple aje sebab berbuka puasa hanya ditemani nabihah..... suami menguruskan pengebumian pak longnya petang itu....

5 Ramadhan : hari ni tak masak..... berbuka puasa di rumah kak ipar..... ikan talapia goreng, sayur pucuk ubi masak lemak kuning , sambal belacan, telur dadar..... air soya..... cucur bilis..... dapat bubur lambuk free lagi.... alhamdulillah....

6 Ramadhan : nasi lemak, sambal ikan bilis, ayam goreng, tempe goreng.... dan karipap sardin[beli frozen, kemudian goreng sendiri....]

7 Ramadhan : nasi putih, ikan kembung goreng, sayur asparagus goreng kunyit dengan ayam, re-cycle sambal ikan bilis semalam......

selama seminggu berpuasa pun dah cukup pening nak fikirkan menu berbuka... ada 3 minggu lagi to go....harus google intenet cari resepi sedap-sedap.......


sahur? takat hari ni, 2 hari terlepas waktu sahur..... jam tak bunyi..... ataupun saya tidoo mati..... hehehh... bangun-bangun... dah pukul 6.00pagi..... adusss!! kering tekak saya hari tu

bila kami bersahur, sekadar cukup minum air panas, milo, teh o, horlick ataupun soya..... kurma buat tenaga..... tidak selesa makan berat dinihari.....ade juga gorengkan roti canai segera cicah rendang tok[pun orang bagi]..... dan bubur lambuk sumbangan dari masjid....


ibadah?

terawih selama seminggu ini 3 malam saya tinggalkan..... memang saya telah lepaskan peluang keemasan di awal ramadhan lalu..... ada 3 minggu lagi untuk saya langsaikan... moga diberikan kekuatan olehNya pada saya untuk menunaikan solat sunat terawih, membaca dan menghayati Alquran, bersedekah dan merasai kenikmatan ibadah-ibadah yang lain.......amin.....


moga tidak terlewat saya mengucapkan selamat meneruskan ibadah puasa buat kawan2 semua......

No comments:

Post a Comment