Thursday, July 29, 2010

kini mampu tersenyum...

sejak minggu lalu, aku sibuk meng'update' status fail daftar tahun 2006..... sejak operasi melupuskan fail-fail lama dijalankan sejak awal tahun 2009 lalu di bahagian Dagang yang tercinta ini... dan setelah aku ditugaskan menghandle fail tahun 2006.....


kesibukan begitu menghambat diri.........


sedar tak sedar...... hampir setahun setengah operasi itu berlalu....

masih segar di ingatan ini...... operasi di bilik fail itu.... yang penuh sesak dan penuh emosi aku melakukannya....


duduk bersimpuh bersandar pada rak fail.... menyemak tiap satu fail 2006 yang kian lusuh dan mula berabuk..... untuk kod 22 saja, ada 1887 fail yang didaftarkan .. fuuuuhhh!.... tidak termasuk kod lain... sejujurnya, aku melakukan semuanya keseorangan tanpa staf sokongan..... yang sepatutnya berada bersamaku di situ... tapi apakan daya, mereka hanya memandang saja dan membuat bodohhh..... mujur Tn F sering bersamaku membantu..... kami saling berkerjasama.... tambah2 lagi.... bila di rak yang tinggi, Tn F akan capaikan fail-failnya untuk aku....
hehehh TQ... Tn memang memahami!


membuka balik fail-fail lama amat memerlukan kesabaran dan kesihatan yang baik.... ramai staf yang mengadu sesak nafas.... alahan kulit.... cedera pun ada....bagi aku, alhamdulilah... sejak operasi fail bermula, aku tanamkan niat untuk menghabiskan semakan fail lebih awal....tak mahu lama2 di situ.... tidak ku tahan.... tidak jua sanggup...... sehinggakan hujung minggu terpaksa di korbankan.....


usai operasi semakan fail... aku menghabiskan masa di depan komputer pulak.... tugasku untuk memasukkan segala data kesemua 1887 fail tersebut... lengkap dengan nama parties, tuntutan, tarikh lalu, tarikh akan datang, nota tambahan jika fail telah ditutup/JID/0.14/018R19/CJ/NOD/Judgment after trial etc...


hasilnya ia menjadi satu master list lengkap!......


asalnya aku meminta tolong sorang typist memasukkan segala data terkumpul untuk aku.... tapi hasil kerjanya terlalulah berseni...... ditaip dengan penuh lemah gemalai.... memaksa aku mengambil alih tugas hakiki dia.....


atas sokongan moral boss atasan..... aku berjaya juga menyiapkan master list tersebut.... melebihi apa yang tertulis di cause book....... puas.... itu saja yang mampu aku ungkapkan pabila misi itu berjaya......dan akhirnya kesusahan itu berbayar.... bila mana Tn F belanja aku....


seterusnya mengenal pasti fail-fail yang tido... tido: tiada tindakan lanjut dari mahkamah mahupun peguam....mula menyemak nama firma guaman....ade yang dah bertukar, terpaksa cari di websire bar council... kemudian mengarang surat cinta..... dan menetapkan tarikh show cause di depan Tn F.....gitulah kisahnya setahun yang lampau....


segala penat lelah dulu telahpun terbalas.... hari ini mula menampakkkan hasil....
kerja itu tidak mudah sebenarnya.... memerlukan perancangan teliti dan masa yang panjang.....syukur kerana Pn H cukup bijak menangani sebarang permasalahan yang timbul sepanjang operasi tersebut.....


saat ini, aku masih lagi meng'up date' fail-fail tahun 2006 tersebut... kod 22, hanya tinggal sejumlah 120 fail aktif saja .... kod pelbagai tinggal 11 lagi ...setakat hari ini....

harapan aku- moga impian DS R untuk melupuskan fail-fail pre-post 2000 akan tercapai pada ujung tawun ini..... atas berkat kesabaran dan kesulitan yang telah kami tempuhi selama ini.....moga, akan ada secebis penghargaan dan ingatan darinya kelak...bukan aku meminta balasan.... cukup sekadar memahami luahan jiwa kami...


p/s: penat sangat2 dengan kerja sebegini......kalau Tn F masih bersama ku kini, di bahagian ini..... tentu dia gembira dengan figure ini....
doa saya, moga Tn sejahtera di tempat baru....

No comments:

Post a Comment