Friday, February 12, 2010

cerita rojak....

minggu nie saya memang bz... :-
.....
(1) bz menyiapkan segala kerja sebelum cuti panjang tahun baru cina... tak bes la cuti bila kerja yang ada tak dapat disiapkan lagi... nanti orang dok gelak-gelak jumpa sedara mara [oppss... cuti ni saya balik Melaka... ada kenduri kawen jiran depan umah saya] hati saya tak keruan teringat kerja kat opis... pastu bila dah abih cuti, mulalah gelabah... nak siap segala benda dalam masa yang singkat.... hasilnya tentu tak seperti yang saya dan boss saya harapkan... lagipun, saya kan orangnya yang tak suka wat keje last minute....ahaksss!
...
(2) bz menyelesaikan isu-isu yang berbangkit.... minggu ni ada 2 isu besar yang memerlukan interpretasi saya sebelum membuat keputusan... satu berkenaan kos litigan dan satu lagi berkenaan public dokumen... pening kepala saya mencari penyelesaiannya.... apapun, saya tau pandangan saya mungkin berbeza dgn orang lain.... fakta kes saya tak sama dengan fakta kes yang lain... interpretasi undang-undang juga berbeza.... dan penghakiman saya juga tak sama dengan penghakiman orang lain...asalkan saya tau saya buat benda betul... jadi, apa nak ditakutkan...
...
(3) bz men'training' officer baru..... minggu ni saya dapat asisstant baru... dia lelaki dan tak pernah buat fail-fail dagang... jenayah dia memang terror laa... saya pun kalah! so saya banyak menghabiskan masa 'layan' dia lah, jawab soalan, ajar tentang fail bicara, buat profile tuk hakim, statistik dan macam-macam lagi... kesian dia, banyak yang dia kena belajar... tapi biasalah tu,,, bukan semua benda kita tau secara otomatik... perlu belajar dari bawah....saya pun masih belum tau banyak perkara walaupun dah dekat 4 tahun kat dagang division nih....[bila laa nak buat and belajar benda baru...errgghh Mejistret ada kosong tak Datuk CR? hehehe]
...
(4) kat umah pulak... saya bz layan si kecik itu yang mula potpetpotpet... nabihah dah masuk setahun 7 bulan.... dah banyak perrkataan yang nabihah boleh sebut.... dalam 1 artikel saya baca, budak2 seusia setahun 6 bulan patutnya dah boleh sebut 20 perkataan...tu dah dikira satu pencapaian cemerlang... antara perkataan yang sering diucap;
mama, ayah, abang, atak [kakak], atan [makan], atuk, nenek, nak, anak [taknak], dah, tat [cat], dog, ayem [ayam], apal [apple], buah, pinpin [upin ipin], antik [cantik], air, eloo [hello], loli [lori]....seronok melayan kerenah dia yang makin cerdik dan bijak mengeskspesi diri.....
...
(5) last sekali, saya bz layari internet membaca blog-blog penulis lain... terutamanya blog-blog yang memberi ulasan/komen tentang keputusan Mahkamah Persekutuan baru-baru nie... kes tu umum sudah maklum... saya memang terkejut sangat-sangat dengan keputusan itu... tapi takpelah... macam ayat saya di atas, interpretasi masing-masing kan berbeda... tak kan kita nak paksa orang ikut interpretasi kita... walaupun saya tau interprtasi saya lagi bagus... :)
....
bagi saya natijah keputusan federal court itu akan membuatkan sistem kerajaan tidak stabil dan goyah kerana bila-bila masa saja bila ada ADUN/MP lompat parti... nak tentukan majoriti... tak perlukan undi DUN/PARLIMEN lagi... jumpa ketua negeri/Agong... cakap dah hilang majoriti... so existing MB/PM kena letak jawatan.... lantik orang lain yg dapat majoriti... pastu esok lusa... orang tu pulak hilang majoriti... yang dah kena buang tu jumpa ketua negeri/Agong... cakap saya dah dapat balik majoriti... lantik saya balik.... saya kesian tau... sebabnya pening kat Ketua Negeri/Agong nanti...
....
nape perlu undian di DUN/Parlimen... supaya segala percakapan, bantahan mahupun undian boleh direkodkan secara bertulis di tempat yang proper.....
bagi saya... thats decision is not a sound decision untuk kelangsungan sistem demokrasi....
ok lah GTG... sekian laporan saya untuk minggu ini....sebarang komen sila hantarkan di alamat tertera.....
-
p/s : selamat bercuti semua.....

1 comment:

  1. last part, i beg to differ. Biarlah Agong/Ketua Menteri ada kerja sikit depa tu :p
    macam Tn A, dia dah habis kes, kena la jaga unit statistik pulak :heheh

    ReplyDelete