Thursday, December 3, 2009

Sengal!

pagi ni aku dah memalukan diri sendiri.... ye.... memang sengal.... tak tau nak mulakan cite camana sebenarnya nie....amaran: pls jgn masukkan aku dlm senarai org2 kurang cerdiik selepas kalian membaca cite ini....
hari ni aku ada 1 file....
melibatkan permohonan D untuk perintah kebenaran P menyampaikn dokumen2 kpd Pengarah Jab.Kimia untuk dianalisa tandatangan D...
kesnya takdelah complicated sangat ....berkaitan surat ikatan amanah yang ditanda-tangani P & D....
D tak ngaku signage dia dalam dokumen tersebut....
then, D buat laporan polis.... so jadi kes polis pulak.... ( scenario selepas ni, utk siasatan jenayah ) kemudian, P diarahkan utk bagi salinan asal dokumen tersebut kpd polis... polis pulak telah hantar kepada Jab. Kimia utk dianalisa.... seterusnya, Jab kimia keluarkan laporan analisa... polis serah pada pendakwa untuk tindakan seterusnya.... boleh dikatakan siasatan jenayah telah selesai.... hanya menunggu proses dakwaan atau sebaliknya.....dan kertas laporan analisa adalah dokumen sulit.
berbalik kisah kat atas.... pagi ni D insist to proceed dengan bicara...
hujahnya.... itu adalah hak dia untuk membela diri....
laporan analisa untuk dimasukkan dalam bundle of documents....
laporan analisa di atas hanya berkait dengan siasatan jenayah...
tiada kena mengena dgn sivil matter.....
ofcos P object.... katanya Jab. Kimia dah buat benda yang sama...
permohonan D menjadi akademik... dan membuang masa mahkamah...
D patutnya boleh minta salinan laporan analisa daripada polis tapi tak nak mintak.....
pihak-pihak terus argue.....mempertahankan hujah masing-masing
aku tak larat nak handle lama-lama...
terus fixkan 1 tarikh lain minggu depan tuk SB... keluar dari chambers, aku called I.O Tn R, tanya dia, boleh ke Mahkamah dapatkan sesalinan laporan analisa Jab Kimia tuh?. Tn R kata takde masalah, in fact dia telah bagitau aku hasil analisa tersebut. aku cakap, petang karang akan buat surat secara formal. dia kata ok.
(tujuan aku nak dapatkan dokumen tersebut ..... supaya aku boleh tunjukkan kt D bahawa apsal ko nak susah2 dapatkan perintah Mahkamah....sedangkan ko boleh dapat dengan mudah.... dan jimat masa mahkamah ... end up, tak prejudiskan ko pun....so boleh proceed dgn trial kan {actually dah 5x CM date been fixed})
lama aku berpk pas kami sembang kat talian.... rasanya wajar aku dapatkan pandangan dari big bos Pn H... semuanya aku ceritakan.... dari A to Z....
at last Pn H gtau aku 'syikin , apa yang U susah-susah sangat, u dengar jela then U tolak.... tak payah laa U susah-susah dapatkan dokumen bagai... nampak cam U dah biased kat P ...' aku terkedu.... malu.... tu pun tak boleh pk.....
ish sengal sungguh la pagi nih....

No comments:

Post a Comment